Забелязвате ли колко рекламни и презентационни текстове ни „обстрелват“ ежедневно особено в интернет?
На пръв поглед писането на такъв текст изглежда лесно – отварят се няколко подобни текста и се ползват за модел. Проблемът обаче често е, че тези текстове не привличат читателското око, не грабват нито със стил, нито със съдържание и съответно са неефективни. А все пак целта на текста е да предизвика определено действие – да информира, да създаде интерес, да отключи нужди, да провокира покупка…
В следващите редове ще разберете как да пишете текстове, на които потенциалните клиенти да не могат да устоят. Информацията е валидна за всички видове текст с комерсиална цел в уеб пространството. Има определени техники, повечето от които са дефинирани преди десетки години, но все още доказват валидността си и вие може да се убедите, като ги тествате:
Определете ясно целта на конкретния текст
Преди да започнете да пишете текста, дефинирайте целите, към които се стремите с неговото разпространение и какви резултати очаквате да постигнете.
Имайте ги написани пред себе си, докато пишете текста – това ще определени неговата посока, стил, звучене и ще Ви помогне да отправите по-ясни и добре структурирани послания.
Направете своето послание конкретно и таргетирано
Когато говорим за лайт мотиви или определени рекламни фрази, каквито и да са текстовете, масова практика е да се ползват предъвкани клиширани фрази, които не говорят нищо конкретно на аудиторията.
Повечето от тях са повтаряни десетки пъти в интернет пространството, което ги е превърнало в шаблони, лишени от значение.
Фрази като „софтуерни решения“, „подобряване на общото здравословно състояние“, „уникално предложение“ значат безбройно много неща, като в същото време не казват нищо на потребителя, който търси едно-две от нещата, които тези фрази обещават.
От друга страна, колкото по-уникално е съдържанието Ви и конкретно таргетирано, толкова по-добри възможности имате за оптимизация в търсачките.
Не ползвайте приповдигнати суперлативи
Хората просто няма да Ви вземат насериозно. Клиентите трябва да чуват суперлативи и препоръки от другите за Вас, а не от самите Вас.
Ако твърдо сте решили да се самоизтъкнете, по добре цитирайте трета, независима страна, която има добро мнение и е готова да го сподели с аудиторията ви.
Давайте примери
Когато пишете и обяснявате нещо, не забравяйте да давате примери. Чрез конкретните примери, може да постигнете идентификация на четящите с описаната ситуация и посланията ви със сигурност ще бъдат възприети и ще „влязат под кожата“ на клиентите.
Създавайте визуални образи
Едно от основните правила в копирайтинга е създаване на визуални образи. Целта е четящият да се „постави“ в определено емоционално състояние, за да може да реагира на посланието по желан от нас начин. Ако например пишем статия за швейцарски шоколад, можем да използваме подхода:“ Лекият планински бриз леко доказва лицето, чуруликането на птиците те вади от реалността. Въздухът е кристално чист и вдишващ здраве…Ето го вълшебният звук от отварянето на шоколада. Слушаш го и се облизваш, защото мекия, деликатно млечен вкус те кара да забравиш всичко останало и да се потопиш в шоколадовата наслада….“ Не всяко нещо, обаче, за което се пише подлежи на емоционална визуализация.
Ако пишем за банка, например, или за адвокатска кантора или счетоводна фирма този подход не е особено уместен. В тези случаи трябва да заложим на по-рационални аргументи при убеждаването.
За уеб се пише само накратко! ГРЕШНО!
Идеалният вариант е интернет посланията да са ясни, точни и ударни….. но…… ако текстовете са интересни и най-вече полезни на точния таргет, те може и да са по-дълги от обичайния брой символи за конкретния тип текст в уеб.
Разбира се колкото по-дълъг е текстът, толкова повече снимки, видео или други визуални елементи са препоръчителни.
Започвате с уникалните предимства
Рекламните текстове трябва да започват с дефиниране на уникалните предимства. Идеята е именно те да привлекат и задържат вниманието на клиентите. Има и друго – заглавието и първото изречение на текста са онова, което трябва да насочи точните Ви клиенти към Вас и да отсее хората, които не са в таргета. Не забравяйте, обаче, че именно тази част от текста трябва да Ви позиционира, като Ви отличи от конкурентите – използвайте този шанс. Кажете на клиентите си защо трябва да изберат именно Вас. Но внимавайте при формулировките – кажете го правилно и не уклончиво. Не обобщавайте, че качеството е Вашето уникално предимство. „Качеството“ отдавна не е уникално предимство, а нещо, което клиентите трябва да получат по подразбиране (default).
Персонализирайте съобщенията (Customize)
Представете си, че Вашият таргет се състои от няколко типа клиенти и се опитайте да направите обобщен „разрез“ на всеки един от тях – по възраст, пол, интереси и начин на живот, нужди, свързани с това, което им предлагате и…..т.н.
А сега си представете, че пишете даден текст не към всички тези различаващи се потребители, а към един от тях и направете посланията в текста специално за него. Колкото по-голяма аудитория се опитвате да обхванете с един текст, толкова по-слаби ще са резултатите. Затова създавайте отделни текстове с персонализирани послания за отделните типове потребители.
Оригиналността не винаги върши работа
За да не се оплетете в красиво звучащи и оригинални фрази, които нямат ясно послание, представете си, че клиентът е пред Вас и имате 1 минута да го убедите защо трябва да купи Вашия продукт или да ползва услугата Ви. Напишете тези кратки аргументи и ги оформете в атрактивна и ясна форма без излишна, самоцелна оригиналност.
Описаното по-нагоре съвсем не изчерпва арсенала от техники за писането на неустоими и най-вече ефективни текстове в интернет. Ако имате тази основа, обаче и сте решили да станете наистина добри в писането на текстове за уеб, можете и сами да стигнете до други техники, които ще подобрят резултатите Ви.