Как да накарате клиентите си да говорят за вас? Инструменти за онлайн маркетинг- част 2

Как да накарате клиентите си да говорят за вас? Инструменти за онлайн маркетинг- част 2

Имате темата, за която да говорят, имате хората, които да говорят сега просто създайте канали за разговори и ги следете периодично

В предишните статии разгледахме основните предимства на маркетинга от уста на уста и кои са първоначалните две стъпки при стартирането на кампания „от уста на уста”, а именно определянето на темата за разговор и точната аудитория, към която тази тема да се насочи.

В настоящата статия ще ви разкажем как да продължите с кампанията си, за да накарате хората да говорят за вас, това, което ви се иска.

Защо казвам това ли? Ами защото често добре замислени, но не адекватно управлявани кампании за производство на мълва се изопачават до такава степен, че вместо да помогнат на бизнес целите, по-скоро ги възпрепятстват.

Следващите 3 стъпки в кампанията ви „от уста на уста” са свързани именно с контролиране и следене на възникналите разговори в интернет пространството между вашите настоящи и потенциални клиенти.

В настоящата статия ще поговорим основно за инструментите за онлайн маркетинг, с които трябва да снабдите говорителите си, за да потръгне кампанията ви „от уста на уста”.

Създайте каналите, където да не спират да обсъждат бизнеса ви

как да привлечете клиенти

Онлайн маркетинг
от уста на уста е по-лесен с новите технологии

За правилните хора

И така след като вече сте намерили онази гореща причина, която абсолютно да грабне интересът на потенциалните ви клиенти, след като вече хората, които говорят за вас са започнали да ви вкарват в разговорите, време  е да създадете и подготвите необходимите инструменти за тези разговори.

Вашите говорители, колкото и да са бъбриви, няма как предизвикат мълва и  интерес към мълвата ако нямат нужните средства, така че им ги дайте – в зоната ви на контрол е да сътворите каналите, където вашите потенциални клиенти ще научават препоръките и добрите отзиви за вас.

На тази етап е важно да сте повлияли на вашите говорители, затова се научете да разпознавате говорителите си от просто доволните клиенти.

Вече сте забелязали, че когато има даже един недоволен клиент, сякаш целия свят разбира за неговото недоволство имат вече едно за вашия бизнес. Обаче, когато клиентът е доволен, той сякаш е дал обет за мълчание и не иска да каже на никого. Резултатът е липса на позитивна препоръка от него, просто потъва в тотално мълчание.

Да, не всички доволни клиенти стават за ваши говорители- просто да намерите подходящите, дори се броят на пръстите на едната ръка. Ето как ще ги познаете:

  • Те обичат да са компетентни, особено по темите, които ги вълнуват. Ако това, което сте им предложили, е топ тема в дневния им ред и са останали доволни, значи ще изразят компетентното си мнение пред свои приятели, познати…и ще ви препоръчват.
  • Взимат ролята да помагат да другите щом става въпрос за добър избор. Ако вие или продуктите ви са блеснали в очите им пред конкурентните, те ще изпитват месианското чувство да помагат на свои познати, като препоръчват именно вас.
  • Използват активно технологиите и са влюбени във всякакви технологични джаджи, също толкова, колкото и в това, което им предлагате. Ако те са супер ентусиазирани от вашия бизнес и не спират да разцъкват всякакви видове технологични устройства, то те имат и темата и каналите, по които я транслират. Обикновено това са хората, които вече по някакъв начин са споменали бизнеса ви в онлайн пространството. Използвайте тази информация като ориентир.
  • Хора, които имат изключителен интерес към това, което получават от вас. В повечето случаи тяхното хоби съвпада с това, което им предлагате. Вие е вашите служители трябва да се отнасяте с особено персонално внимание към тази тип фенове
  • Верните, запалени служители, които се гордеят,че работят за вас. Те не са просто „част от екипа”, а потенциална възможност за успешна кампания „от уста на уста”, защото за всяка една новост във фирмата, те ще пишат в социалките, ще казват на приятелите си….а от там се завърта колелото.
  • Експерти и хора в медиите. Журналисти, блогъри, влиятелни личности в социалните медии…всички те влизат в категорията „лидери на мнение” и ако са очаровани от вашите предложения(но истински очаровани) – те имат готовата аудитория, пред която да разкажат за вас и то по собствен, естествен начин, без да прилича на реклама. А това води до по-голямо доверие към вас т.е. техните препоръки имат особено голяма тежест.

А сега идва онази част върху, която имате почти пълен контрол в интернет пространството – Създаване на програма за говорителите, включваща множество онлайн канали за обмен на „горещата информация”.

„Програмата” не  е официален маркетингов план, тъй като вашето участие ще е по-скоро на наблюдател. Тя е съвкупност от канали, послания и стимули на говорителите. Именно те трябва да бъдат мотивирани да се развихрят. Кои канали да включите във вашата онлайн маркетинг програма, разбира се, няма еднозначен универсален отговор и зависи както от типа на бизнеса ви, така и от потенциалните послания и предпочитанията на говорителите. В следващите редове ще изброим голяма част от възможните канали и тъй като те са неописуемо много ще ги изброим и опишем накратко. Важното е да не забравяте стимулите за говорителите – те може да са в самата тема за разговор или да я допълват, не забравяйте АКО НЕ МОТИВИРАТЕ ГОВОРИТЕЛИТЕ, ТЕ НЯМА ДА ЗАГОВОРЯТ ЗА ВАС:

Вашият сайт е вашата крепост

Да, затова го запасете с всички необходими оръжия – приятен и удобен дизайн за незабравимо потребителско преживяване, полезна информация за вашите продукти  и услуги, важни детайли и уникални предимства…и препоръки от клиенти или линкове от клиентски препоръки. Колкото по-влиятелни са коментиращите, толкова по-добре.

Фирмен блог и content

Блогът е вашата медия, там бизнесът ви добива един почти човешки облик и именно там, извън рекламния и себеизтъкващ контекст, можете да дадате достатъчно полезна и атрактивна тема на говорителите си.

Полезни статии, хубави снимки, дори снимки на говорителите ако успеете да направите някакъв фотоконкурс, игра или друга интерактивна акция. Вашите говорители могат да започнат да говорят за вас още от блога –чрез оставени коментари в блога, или в социалните мрежи, или чрез споделяне на публикации в социалните мрежи– тогава самата публикация в блога се превръща в тема на разговора. Какво по добро от това сами да пуснете клюката J!

Блоговете на вашите говорители

Е, тук ще трябва да отделите малко време за търсене, за да намерите блоговете на говорителите си. Чуждите блогове, обаче, са много по-надежден източник на информация за бъдещите ви клиенти от гледна точка на достоверност и доверие. Свържете се с вашите говорители, напишете им личен мейл, или бъдете по-креативни –хартиено писмо с личен подпис, предложете им морален стимул и ,повярвайте, те ще оценят тази личностна свързаност и ще ви откроят като кажат на „своите” хора за вас.

Социалните мрежи

Социалните мрежи са цяла една огромна група от канали.

фейсбук, туитър,гугъл плюс - Социалните мрежи са идеалните канали

Социалните мрежи са идеалните канали

Facebook страница

Вашата фейсбук страница е вашият официален канал в най-популярната социална мрежа в света. Използвайте го да ангажирате емоционално своите говорители, за да може те да споделят, лайкват, изпращат на приятели, коментират…вашите интересни теми.

FaceBook профили на говорители

Тук може да повлияете само индиректно, но ако се справите добре, говорителите със сигурност ще ви споделят и препоръчат на собствените си стени.

FaceBook групи

Какво по-добро място от раздухване на уникалната ви промоция или страхотната ви услуга от специализирана, независима група във фейсбук? Вариант, който не трябва да пропускате е вие да създадете група, в която да добавите говорителите си, да им благодарите за лоялността и да им дадете стимули. После само гледайте как групата ще расте, и постоянно ще споделят добрите си впечатления от вас.

FaceBook приложения за игри с бутони за препращане към приятели

Колкото са по-атрактивни и по-интересни стимули предлагат толкова по-голяма и бърза проводимост ще имат.
На практика тези приложения сами по себе си са програми за намиране  и обвързване на говорителите с каузата на кампанията

Twitter

С ежедневното шаблонизиране на FaceBook Twitter някакси се възползва от ситуацията и  обедини активни, интелигенти и социално ангажирани хора, които са многоооо активни в тая социална мрежа. Още повече,че тук всичко излиза и се разпространява доста по-бързо отколкото при FaceBook.

И още едно, заедно с другите предимства, които изпускаме….последователите на вашите говорители(в Twitter стават посланици ), стават и ваши последователи и автоматично можете да ги добавите в списъците си. А, да, и можете да имате толкова списъци, колкото подтаргети си набележите.

Бързината в Twitter е основен ваш съюзник – все пак „горещата новина” трябва да пристига бързо.

Говорителите

Това са хората, които влизат в интеракция с вашите постове…в Twitter има значително по-сериозен процент ангажираност от останалите социални мрежи. Не ги оставяйте с една интеракция, разберете какво ги интересува и ги захранвайте с теми за нови туитвания.

#Клюка

Хаштага е най-масовия и мълниеносен начин за разпространение на горещи новини. Всъщност това и най-използвания инструмент за прецизно маркетингово таргетиране, който започна да набира популярност и във FaceBook. Възползвайте се и нека вашата Twitter кампания да не се разминава без прецизирани таштагове.

Instagram и Pinterest

В най-общи линии  и двете социалки са важна част  от кампанията от уста на уста заради силата на визуализациите. Колкото по-атрактивни снимки споделяте вие  говорителите ви, толкова повече хора ще виждат и  какво има на снимките, ще ги споделят,препращат, тагват и т.н.

Използвайте активно, но прецизно социалните мрежи за своята маркетингова кампания от уста на уста...

Използвайте активно, но прецизно социалните мрежи за своята маркетингова кампания от уста на уста…

Youtube и Vbox

Нищо друго не получава такъв вайръл ефект както интересните, нестандартни и забавни видеа в социалните мрежи. Най-трудната част е  идеята на видеото, но ако намерите начин да мотивирате говорителите си..самите те могат да визуализират своите идеи и да увеличат гледаемостта на видеото многократно.

Вайбъринг и SMS

Вайбър навлиза като сериозен канал за персонален маркетинг, въпреки опасността от спамене. Разбира се, вие няма да спамите – просто ще помолите говорителите си да не казват на никого за изгодното предложение което са получили по вайбър, например. Познайте после как ще се развият нещата J

SMS кампаниите към потребителите са също ефективен инструмент, но за разлика от Вайбър, ще ви е доста по-скъпо да изпращате изображения.

И при двата канала имаме спазено изискването за бързина.

Мейлинг или ВИП мейл бюлетин

Говорейки за поисканите съобщения чрез имейл, трябва да споменем важни правила:

*аткрактивност на предложението или информацията – добре написан, свеж текст и изображения

* не досаждайте всеки ден или през ден

* задължително включете бутони за социални мрежи  и „препрати на приятел”.

Ако към всичко това мейлите предоставят уникално предимство на говорителите ви, например покана за ВИП частно парти на клуба, специален подарък или друга някаква екстра, свързана със специално преживяване, те със сигурност ще поискат да го споделят с близки по интереси.

Локалното SEO и тежките клиентски думи

Тук, освен, че става въпрос за подпомагане на кампанията „от уста на уста”, засяга се и подобряване на резултатите при локално търсене през мобилни устройства или с други думи – пак е от уста на уста, но действа перманентно,  а не за определени, временни активности. Говорим за всичките типове клиентски коментари в Google plus, Foursquire, Get local тематични, каталожни сайтове.

Комбинирайте онлайн инструментите с нестандартните offline форми

Безспорно онлайн каналите са най-евтините инструменти за подпомагане на кампанията ви, но ви съветвам да подсилите ефекта с интересни  и нестандартни offline форми. Специални покани за откриване на ресторант с включени хапки, платинена клубна карта, доставена в кутия на скъпо бижу, цвете от хартия, безплатни продукти ….вариантите са разнообразни. Дори обикновена ръчно подписана пощенска картичка върши чудеса. Ако към този вид комплимент, прибавите и още 2 броя, същите такива (за най-близките приятели на получателя) имате три положителни гласа за вас с един удар.

Да, ще се наложи да се инвестира, но е умерена инвестиция, при това шепата хора, които ще се почувстват специални няма да спрат да говорят за вас. Гаранция!

Намерете най-подходящият микс от онлайн маркетинг инструменти за вашия бизнес!

Намерете най-подходящият микс от онлайн маркетинг инструменти за вашия бизнес!

 

Коментари и разговори за вас в канали, извън вашия контрол

Тук влизат форуми, онлайн медии, различни типове каталожни сайтове с възможности за публикуване на мнения, блогове на хора, не свързани с вашата организация и други типове онлайн платформи, в които вашите потребители свободно могат да изкажат мнение.

Разбира се, това,че имате задействана кампания от „уста на уста” не  е гаранция,че всички ще ви одумват в положителна светлина…затова в следващата статия ще ви разкажем как да изслушвате мненията и адекватно да се включвате в разговора, за да неутрализирате негативните мнения.

Очаквайте следващите две, завършващи стъпки от вашата кампания „от уста на уста”: Участие в комуникацията и  следене на разговорите перманентно.

Доверието в устната препоръка винаги ще бъде по-силно от каквато и да е реклама.

Доверието в устната препоръка винаги ще бъде по-силно от каквато и да е реклама.

Не забравяйте най-важното: Ако искате хората да ви препоръчват – помолете ги! Ако са доволни от услугите или продуктите ви- те ще си спомнят за вас и ще ви препоръчват, винаги когато имат подходящ случай.

Comments

comments

Споделете вашето мниение